پیوست

جی دی پی چیست؟

گروه نرم افزاری پیوست > جی دی پی چیست؟

جی دی پی چیست؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

جی دی پی – تولید ناخالص داخلی

(Gross Domestic Product)

 

 

که به اختصار  جی دی پی GDP گفته می شود، عبارت از کل ارزش تولید کالاها و خدمات در یک کشور به قیمت بازار طی یک پریود زمانی(معمولاً یک سال) است. تولید ناخالص داخلی یکی از شیوه های اندازه گیری میزان تولید و درآمد ملی یک کشور است. محاسبه جی دی پی برای یک اقتصاد ملی طبق فرمول زیر محاسبه می شود:

تولید ناخالص داخلی = مصرف + سرمایه گذاری ناخالص + هزینه های دولت + (صادرات – واردات)

 

نقشه توسعه جهانی جی دی پی

 

 واژه ناخالص (Gross) حاکی از عدم توجه به نوع مصرف محصولات تولید شده است که آیا برای مصرف، سرمایه گذاری، جایگزینی داراییهای مستهلک شده یا خرید داراییهای جدید است و واژه داخلی(Domestic) حاکی از اندازه گیری GDP در حوزه مرزهای یک کشور/اقتصادملی مشخص است.

 

گرچه میزان GDP به طور عام حاکی از استانداردهای بالای ابعاد اقتصادی زندگی در هر کشور می باشد و به عنوان شاخص اصلی رشد و توسعه هر کشور گزارش می شود، ولی در ارتباط با ابعاد معنوی زندگی نظیر میزان خشنودی از زندگی، آرامش، تعالی و … ساکت است.

 

جهت اندازه گیری و تبیین مولفه های عمدتا معنوی زندگی شاخص GNH مخفف (Gross National Happiness) یا GPI مخفف (Genuine Progress Indicator) و برخی شاخصهای دیگر تبیین و تئوریزه شده است.
به علاوه موضوع بسیار مهم در مورد GDP و افزایش آن در یک اقتصاد ملی آنست که هزینه این افزایش برای محیط زیست چقدر بوده است؟ به عبارتی با مصرف چه میزان از منابع طبیعی این رشد اتفاق افتاده و آیا برای جایگزینی این منابع، اقدامات جبرانی انجام شده است.

 

این مهم در قالب شاخص HPI مخفف عبارت (Happy Planet Index) بیان می شود.  اینکه که مجموع تمام GDP اقتصادهای ملی در کره زمین هر سال افزایش یابد فی نفسه امر مبارک و خوشحال کننده ای نیست و باید گفت اگر افزایش GDP به قیمت نابودی منابع طبیعی در تنها سیاره قابل سکونت ما رخ داده باشد ای کاش هیچگاه رخ ندهد!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دی ۱۸, ۱۴۰۲   ۹۱۱۳  
Total ۲۱ Votes:
۳

Tell us how can we improve this post?

+ = Verify Human or Spambot ?

سوالی دارید ؟

به محض بروز رسانی و دریافت پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهیم کرد

+ = Verify Human or Spambot ?